Tot nu toe bleven overtredingen in het buitenland vaak zonder gevolg. Weinig Europese landen hadden een overeenkomst om informatie uit te wisselen. Sinds 2015 is er weliswaar een richtlijn voor de grensoverschrijdende uitwisseling van informatie over bestuurders die een overtreding begaan. Maar tot nu toe werd deze regel zelden toegepast, omdat de procedures voor het invorderen van de schuld bij automobilisten die weigerden te betalen duur en omslachtig waren. De autoriteiten lieten de zaak liever zo.
Gevolg: volgens cijfers van het Europees Parlement bleef 40% van de verkeersovertredingen in het buitenland onbestraft. Deze situatie werd enkele maanden geleden bevestigd door de Europese Commissie: “Bijna alle overtredingen waarvoor overtreders weigerden boetes te betalen, bleven onbestraft. De sancties die wel werden uitgevoerd, waren voornamelijk gebaseerd op vrijwillige betalingen.”
Stemming die alles zal veranderen
Maar aan deze situatie komt een einde. De leden van het Europees Parlement hebben besloten om strenger op te treden en de lidstaten intensiever te laten samenwerken voor de verkeersveiligheid. Straffeloosheid moedigt automobilisten natuurlijk aan om in hun gedrag te volharden.
Advertentie – lees hieronder verder
De nieuwe regelgeving, die binnen maximaal dertig maanden ingevoerd wordt, verplicht lidstaten van wie een onderdaan een overtreding beging in een ander EU-land om onverwijld te reageren, hoogstens twee maanden na het opvragen van de informatie. Deze regel werd door het Europees Parlement met grote meerderheid goedgekeurd: 570 stemmen voor, 36 tegen en 24 onthoudingen. “Om de verkeersveiligheid te verbeteren, moeten de EU-landen samenwerken en over effectieve instrumenten beschikken om buitenlandse overtreders te bestraffen”, zegt Kosma Zlotowski, rapporteur van het Europees Parlement. Dat is nu (bijna) geregeld.
Alle talen en meer inbreuken
Overtreders hebben geen excuses meer gezien de strikte tijdslimiet. Ze worden in hun moedertaal op de hoogte gesteld van de overtreding, het verzoek tot betaling of eventueel de uitleg over de procedure die zal volgen. Europa zal deze zaken zelf afhandelen en geen beroep doen op private bedrijven om gevallen van datalekken en oplichting te voorkomen.
Het Europees Parlement maakte ook van de gelegenheid gebruik om de lijst van overtredingen die bestraft kunnen worden, uit te breiden. Tot nu toe waren alleen snelheidsovertredingen, rijden onder invloed en rijden door het rood licht strafbaar. Maar nu breiden de parlementsleden dit uit met het niet respecteren van de veiligheidsafstand, gevaarlijk inhalen, gevaarlijk parkeren, een volle witte lijn overschrijden, in de verkeerde richting rijden, het niet respecteren van de vluchtstrook en het gebruik van een overbeladen voertuig. Kortom, over enkele maanden zullen de boetes uit het buitenland wellicht ook binnenstromen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be